CSS Past Papers of Persian 2018

CSS Past Papers of  Persian 2018

FEDERAL PUBLIC SERVICE COMMISSION
COMPETITIVE EXAMINATION – 2018
FOR RECRUITMENT TO POSTS IN BS-17
UNDER THE FEDERAL GOVERNMENT
CSS Past Papers of PERSIAN
TIME ALLOWED: THREE HOURS
PART-I(MCQS): MAXIMUM 30 MINUTES
PART-I (MCQS) MAXIMUM MARKS = 20
PART-II MAXIMUM MARKS = 80
NOTE: (i) Part-II is to be attempted on the separate Answer Book. (ii) Attempt ALL questions from PART-II. (iii) All the parts (if any) of each Question must be attempted at one place instead of at different places. (iv) Candidate must write Q. No. in the Answer Book in accordance with Q. No. in the Q.Paper. (v) No Page/Space be left blank between the answers. All the blank pages of Answer Book must be crossed. (vi) Extra attempt of any question or any part of the attempted question will not be considered.

PART – II
SECTION – I
( سوال نمبر 2 : احوال وآثار یکی ازشاعران و نویسندگان زیر را بزبان فارسی بحث وبررسی نمایید۔ ( 20
ا ۔ اقبال لاھوری ب ۔ امیرخسرودھلوی
ج ۔ امام محمد غزالی د ۔ نظام الملک طوسی
10 ، سوال نمبر 3 : ازعناوین زیردو تا چیده روی آن مقالات مختصری را بزبان فارسی بنویسید ۔ 10 (20)
ا ۔ غزل فارسی درپرتوی تاریخ ولغت ب ۔ جھد و تکاپو درشعراقبال
ج ۔ تآثیرات فارسی بر زبان اردو د ۔ سعدی معلم اخلاق
سوال نمبر 4 : ا ۔ افعال لازم و متعدی را تعریف نموده با آوردن مثال توضیحات لازم را ارائہ دھید۔ 10
(20) ب ۔ درمصادرمرکب زیر از پنج تا جملہ بسازید۔ 10
آباد کردن ، اذیت کردن ، بہ ھدف رسیدن ، بیرون رفتن ،تاکید کردن ،
تشریف آوردن ،خراب کردن ، دعوت کردن ، راه رفتن ، کمک کردن ،
( سوال نمبر 5 : متن زیر را بزبان فارسی ترجمہ کنید۔ ( 20
After the emergence of Islam Iranian artists started to adorn the Quran. They adorned the preface and the margins of this sacred book skilfully and patiently, so it led to the appearance of a new art called “illumination”.
When “Mangols” attacked Iran they destroyed most of the cultural works. After that they gathered togather many artists and supported arts. At this time the Chinese style of painting became prevalent in Iran. The study of the paintings in some books as “Kelile and Demneh” and “Shahnameh” show that the paintings of this period from the point of view of accuracy in designing, variety of colours and details are more powerful than of previous periods.
SECTION – II
10 ، سوال نمبر 6 : از اجزای زیر دو تا بزبان انگلیسی شرح نمایید ۔ 10 (20) :
ا - دلم زو شب حدیث ناز می گفت ھمی گفت آن حدیث و باز می گفت
نمی آمد مرا خواب از غم دوست ز ھجران سرگذشتی باز می گفت
خیال غمزه از پیکان دلدوز پیام ترک تیرانداز می گفت
نھان می مردم و می زیستم باز کھ جان با من سخن زان ناز می گفت

ب - بیا کھ قصر امل سخت سست بنیادست بیار باده کھ بنیاد عمر بر بادست
غلام ھمت آنم کھ زیر چرخ کبود ز ھر چھ رنگ تعلق پذیرد آزادست
چھ گویمت کھ بھ میخانھ دوش مست و خراب سروش عالم غیبم چھ مژدهھا دادست
کھ ای بلندنظر شاھباز سدره نشین نشیمن تو نھ این کنج محنت آبادست

ج - دی شیخ با چراغ ھمیگشت گرد شھر کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتند یافت مینشود جستھایم ما گفت آنک یافت مینشود آنم آرزوست
ھر چند مفلسم نپذیرم عقیق خرد کآن عقیق نادر ارزانم آرزوست
پنھان ز دیدهھا و ھمھ دیدهھا از اوست آن آشکار صنعت پنھانم آرزوست
سوال نمبر 7 : حکایت زیر را بزبان انگلیسی ترجمہ کنید ۔ ( 20
پادشاھی با غلامی عجمی در کشتی نشست و غلام دیگردریا را ندیده بود و محنت
کشتی نیازموده گریہ و زاری آغازنھاد و لرزه براندامش نھاد۔ ملک را عیش ازو منغص
بود۔ کہ طبع نازک تحمل امثال این صورت نہ بندد چاره ندانستند۔ حکیمی در آن کشتی
بود ملک را گفت اگر فرمان دھی او را بہ طریقی خاموش گردانم گفت غایت لطف و کرم
باشد بفرمود تا غلام را بہ دریا انداختند چند نوبت غوطہ خورد از آن پس مویش گرفتند
وپیش کشتی آوردند و بہ دو دست در سکان کشتی آویخت چون برآمد بگوشہ بنشست و
قرار یافت ملک را عجیب آمد پرسید کہ حکمت چہ بود گفت از اول محنت غرق شدن نہ
دیده بود و قدر سلامت کشتی ندانستہ۔
(20) : 10 ، سوال نمبر 8 : فکرواندیشہ دو تا ازشاعران زیر بحث و بررسی نمایید ۔ 10
ا ۔ مولانا روم ب ۔ امیر خسرو
ج ۔ احمد شاملو د ۔ فروغ فرخ زاد


Post a Comment

[disqus][blogger][facebook]

Author

MKRdezign

MathJax

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget